|
Virtuelt klasserum
MATEMATIK på EUD
|
Lærer:
Søren Jochumsen
sjo@learnmark.dk
Tlf.: 4212 7337 |
 |
Elektrikere
16. marts 2020 kl. 8.00-11.30
(Telefontid: 16/3 kl. 13.30-14.30)
|
|
8.00-9.00
Introduktion |
Kære
elektrikerelever.
God morgen og velkommen til en helt ny form for undervisning. Den er
ikke kun ny for jer - det er den også for mig! Jeg håber, vi i
fællesskab kan få det til at virke, så vi kan komme videre med
undervisningen i den kommende periode, hvor vi jo ikke kan være fysisk
sammen. |
Dagens program:
8.00- 9.00: Introduktion
9.10-10.00: Afleveringer
10.30-11.30: Evaluering |
| |
|
|
| |
Som I kan se på
forløbsplanen til højre, vil vi i dag koncentrere os om at få
systemet til at fungere. Vi venter med nye matematikemner til næste
gang. Dog vil jeg opfordre jer til at arbejde videre med jeres
individuelle matematikprojekt - det kommer vi tilbage til. |
Forløbsplan
elektrikere
EL160120GF2 |
| |
|
|
| |
Det første, vi
skal have til at fungere er kommunikationsdelen i UDDATA+. |
|
| |
Start
UDDATA+ ved at klikke på logoet til højre. UDDATA+ vises i en ny fane i
din browser. |
 |
| |
|
|
|
 |
|
|
Nu kan du let
skifte imellem klasserummet og UDDATA+ ved at klikke på fanerne (øverst
til venstre i din browser). |
|
| |
|
|
| |
Log ind på
UDDATA+ med dit UNI-login (hvis du ikke allerede er logget ind). |
|
| |
Vælg "Samtaler" i Uddata-meuuen i venstre side. |
 |
| |
|
|
| |
Nu skulle du kunne åbne nedenstående indlæg: |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
Skriv dit
navn i kommentarfeltet og klik "Send". Du bliver nu registreret som
deltager på deltagerlisten nederst på denne side. |
|
| |
|
|
| OBS! |
Gør
hyppigt brug af "Opdater"
øverst til venstre
i din browser for at se de løbende opdateringer af denne side. |
|
| |
|
|
| |
Har du problemer
med at logge ind på UDDATA+, kan det være nødvendigt at kontakte læreren
på mail/telefon. Gør det kun, hvis det er absolut nødvendigt! Se
mailadresse/telefontid øverst på denne side, |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
Når du er logget
ind i UDDATA+, har du mulighed for at stille spørgsmål til emnet via
kommentarfeltet i "Virtuelt klasserum" - på samme måde som ved login.
Dine spørgsmål overføres til emnets spørgsmål/svar-tabel og besvares så
hurtigt som muligt i svar-feltet. |
|
|
Spørgsmål og svar til introduktion. Husk
hyppig brug af "Opdater"! |
|
| |
|
Spørgsmål/kommentarer (elever) |
Svar/kommentarer (lærer) |
|
I forhold til den virtuelle undervisning, hvordan kommer det til
at foregå i praksis? Er det muligt at kunne følge undervisningen
om aftenen også? |
Det er selvfølgelig bedst, hvis man deltager on-line,
men hvis man af gode grunde er forhindret, kan man efterfølgende
godt være med.
Når timen er slut, kan man stadigvæk se, hvad der er foregået.
og man kan sende opgaver efterfølgende. Således skulle der også
være mulighed for at arbejde på et andet tidspunkt.
Arbejde uden for klasserumstiden giver dog ikke mulighed
for her-og-nu besvarelse af spørgsmål. |
|
|
Elevlogin
1 |
|
|
7:59: UDDATA+ ser ud til at være nede. |
|
|
8:02: Den har vist svært ved at klare belastningen:-( |
|
|
Elevlogin
2 |
|
|
Elevlogin
3 |
|
|
Elevlogin
4 |
|
|
Elevlogin
5 |
|
|
Elevlogin
6 |
|
|
Elevlogin
7 |
|
|
8:12: Stadig problemer med UDDATA+ |
|
|
Elevlogin
8 |
Besked til alle elever: Da
UDDATA+ kører meget ustabilt lige nu, er I velkomne til
(midlertidigt) at sende mig mails.
Min mailadresse er:
sjo@learnmark.dk |
|
|
Elevlogin
9 |
|
|
|
Første time er gået, på trods af
problemerne med UDDATA+. Jeg håber, at I alle stadig er med. Nu
en lille "strække-ben"-pause.
Vi fortsætter kl. 9.10 og håber på lidt bedre opbakning fra
UDDATA+. |
|
|
| |
|
|
9.10-10.00
Opgaveaflevering |
Så skulle vi "være på". Lad os nu se på,
hvordan man, som elev, kan aflevere opgaver med UDDATA+. |
|
| |
Det er klart, at
man kun kan aflevere digitalt. Dvs. opgaver skal være lavet i fx Word
eller Excel. |
|
| |
Ønsker man at
aflevere papiropgaver, må disse først affotograferes med en skanner
eller et kamera (fx mobilkamera) og uploades til computeren. Sørg for en
god billedkvalitet! |
|
| |
|
|
|
Test-opgave: |
Hav en
test-opgave parat: Det kan være et tomt Word-dokument. Navngiv det "Testopgave-"Dit
navn". |
|
| |
Start en
ny samtale ved at klikke på "det grønne plus" nederst til højre i
samtale-vinduet. |
 |
| |
 |
|
| |
Udfyld
samtaleboksen som i ovenstående.
|
|
| |
Klik på
"det lille blå plus" og vedhæft din fil ("Testopgave-"Dit navn"). |
|
| |
|
|
| |
Send
besked. |
|
| |
|
|
| Opgave: |
Arbejd
videre med dit individuelle projekt ("Drømmehuset"). Afleveringsfrist på
UDDATA+: Fredag d. 20/3 kl. 8.00.
Idé: Beskriv matematisk, hvordan de 12 formler i Formelhjulet fremkommer
-
(2 ligninger med 2 bekendte).
Formelhjulet
(el) teorihæfte |
Projekt |
| |
|
|
|
Spørgsmål og svar til opgaveaflevering.
Husk hyppig brug af "Opdater"! |
|
| |
|
Spørgsmål/kommentarer (elever) |
Svar/kommentarer (lærer) |
|
Hvor er den test-opgave du siger vi skal
lave?
|
Det kan
bare være et tomt Word-dokument (som du selv opretter). Det er
for at teste vedhæftning i UDDATA+. |
|
|
|
|
|
Det
virker til, at UDDATA kører bedre nu, og jeg håber I alle stadig
er med. Hvis I ikke allerede har gjort det, så send en lille
vedhæftet testopgave. |
|
|
Fortsæt
så med projektopgaven. Spørgsmål kan sendes fra UDDATA+. |
|
|
|
|
Hvad er der skal lave og afleveres idag
|
Kun en lille test af systemet.
Hovedopgaven er, at I kommer videre med jeres individuelle
projekt, som jeg gerne vil have aflevering på senest på fredag
kl. 8.00.
|
|
|
|
|
Kan du ikke vise et eksempel på opgaven "Drømmehuset?. Jeg
forstår den ikke helt? |
Jeg har
lidt svært ved at vise et eksempel, da jeg desværre ikke har
tilladelser fra tidligere elever. Men kort fortalt handler det
jo om, at du vælger et elektriker-fagligt emne/område (fx
"Drømmehuset"), som du så knytter matematiske beregninger op på.
Jeg foreslår, at du starter med at lave "skelettet" i Word. Lav
forside og overskrifter/indholdsfortegnelse. Brug gerne
pensumbeskrivelsen til dine overskrifter.
Når dette er på plads, bliver opgaven at fylde skelettet ud. For
hver overskrift skal du så se, hvordan du kan belyse/analysere
dit emne v.hj.a. de matematiske områder.
Jeg foreslår lige nu, at du kigger på formelhjulet i.f.m. "2
ligninger med 2 ubekendte". Senere kan du så udfylde andre af
overskrifterne. Formelhjulet er relevant, fordi drømmehuset også
skal have indlagt el.
Se også under projekt på hjemmesiden.
Projekt
Håber dette giver et hint til at komme i gang. Hele projektet
skal ikke være færdigt foreløbig, men det er vigtigt, at få
taget hul på det nu. |
|
|
|
|
2. time er slut og vi holder pause til 10.30. Herefter
vil jeg meget gerne have jeres kommentarer (korte som lange) til
denne første gang med det "Virtuelle klasserum". I kan stadig
arbejde videre med projektet. |
|
|
| |
|
|
|
|
10.30-11.30
Evaluering |
Hvordan gik det så?
Kom med dine kommentarer (i Uddata+) til denne første gang i det
virtuelle klasserum. Hvad kan vi gøre bedre til næste gang?
|
|
| |
|
|
|
|
|
Spørgsmål og svar til evaluering. Husk
hyppig brug af "Opdater"! |
|
| |
|
Spørgsmål/kommentarer (elever) |
Svar/kommentarer (lærer) |
|
|
Elevlogin
10 |
|
Så lukker
vi for det virtuelle klasserum for denne gang. Det var ikke
mange kommentarer, der kom til evalueringen, men jeg håber, vi
kom i gang, og at I fik noget ud af det.
Til næste
gang vil jeg prøve at få lavet et lidt mere overskueligt design
på siden. Og håber selvfølgelig, at UDDATA+ kører noget bedre.
Jeg tror systemet blev taget lidt på sengen her til morgen – vi
var jo ikke de eneste i landet, der pludselig skulle bruge det
på én gang.
Skulle der
være yderligere spørgsmål, er i velkomne til eventuelt at ringe
i telefontiden i dag (13.30-14.30).
Ellers tak
for nu – vi ”ses” om en uge.
Mange
hilsner
Søren.
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|